A cég értékének megállapítását 3 féle módon közelíthetjük meg

A cég értékének megállapítását 3 féle módon közelíthetjük meg:

1. Becslés szerinti nagyságrend.
Mit vizsgálunk?

  1. pénzügyi vonatkozásokat
  2. nyilvánosan elérhető adatokat a cégről,
  3. iparágat
  4. piaci mozgásokat (azaz mi jellemzi az adott iparági piacot. Történik-e akvizíció, hanyatló, fejlődő az iparág, mennyi a résztvevője stb.)
  5. Eredmény – valamivel több, mint az érdekesség szintje, informatív visszaigazolás a cég vezetőjének a lehetséges stratégiák kialakítására.

2. Pontos értékszámítás.
Mit vizsgálunk?
Alapvetően hármas dimenziót:

  1. valamennyi pénzügyi vonatkozást – historikusan is
  2. cégszerű működést (teljes körű folyamat-átvilágítás)
  3. piaci szegmenset (összehasonlítás, várható hatások, kockázatok stb.)

Munkatársaink saját kidolgozott módszer szerint dolgoznak, mindenki a saját területének szakembere, s a felmérés/átvizsgálás végén állapítjuk meg a cég értékét. Módszerünk egyedi, s ennek révén kb. 90 %-os pontossággal tudjuk megállapítani a reális értéket, ami nem azonos a forgalmi értékkel. Ez arra az esetre igaz, ha valaki szeretné értékesíteni a cégét, mert ott a piac fogja megmondani az adott keretek között, mennyit is hajlandó fizetni érte.

3. Komplex elemzés.
Tartalmazza:

  1. a fentieket teljesen
  2. a szükséges és megvalósítható fejlesztések leírását és módszertanát,
  3. a fejlesztés megvalósítását, amelyhez képesek vagyunk interim szakember biztosításán túl általános szervezet és vezetésfejlesztési személyes közreműködést is biztosítani

Ez mire jó?

  1. Nem feltétlenül szeretné valaki értékesíteni a céget, egyszerűen csak egy fejlesztési stratégiában gondolkodik a tulajdonos tudni szeretné, mi miért éri meg, s mekkora növekményt fog eredményezni
  2. Értékesíteni szeretné a cégét, a vevőnek egy külső szakértő által készített „ajánlatot” és elemzést tud adni azért, hogy legyen tisztában azzal, mit is fog venni.
  3. Még nem döntött a cég sorsáról. Van az úgy, hogy elfárad valaki, s néha egy ilyen átvilágítás inspiratív módon képes hatni, új lendületet vesz a cég vezetője, mert látja a kiutat.
  4. Családon belüli átörökítés: magyarán, ha a fiatal generációra bízza valaki a cégét, akkor is érdemes tudni, hogy mekkora értéket engedett ki a keze közül, s a fiatalok a lehetséges fejlesztési irányokból mit valósítottak meg /nem valósítottak meg / más utat jártak, stb. s ennek hatására miként alakult a cégérték.
  5. Nyilván lehetnek még egyéb szempontok is, de tapasztalatunk szerint ezek a leggyakoribbak.

Összegezve: Érdemes tudni, mit is ér a cégem. Ennek függvényében aztán lehet újra tervezni…

Tapasztalataink a hazai kis és közepes méretű vállalkozásokban vannak. Értjük gondolkodásmódjukat, sajátos pozícióikból fakadó szemléletüket, kérdéseiket akár felteszik, akár nem. Tudjuk, hogy a cégvezetők legkevesebbet önmagukra költik, s éppen ezért a három felmérési szint ára is különböző, de alapvetően mindegyik a hazai KKV szektor elfogadott árszintjén mozog.